پاور متر و پاور آنالایزر و نقش آن در تجزیه و تحلیل قدرت در سیستمها

پاورآنالایزر

پاور متر یا پاورآنالایزر یا توان سنج، ابزار تستی است که در صنایع برق و الکترونیک به عنوان سنجشگر تمام جنبه های قدرت به طور فزاینده ای در تجهیزات کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

جدول محاسبه فرمول توان
جدول فرمول توان

کاربرد آنالیزورهای توان و قدرت

آنالیزورهای توان قادر به اندازه گیری پارامترهای گوناگون مرتبط با مصرف انرژی و تولید در فرکانس هایی هستند که از 50 یا60 Hz تا مقدار زیادی کیلوهرتز متغیرند.

آنالایزر قدرت برای اندازه گیری یک دسته از پارامترهای برق و برای برنامه های کاربردی که شامل الکترونیک قدرت، تست، اینورتر، موتور و درایو ها، روشنایی، لوازم خانگی، تجهیزات دفتری و اداری، منابع تغذیه، ماشین آلات صنعتی و بیشتر می باشد، استفاده می شود.

آنالیز کننده های قدرت الکتریسیته توسط انواع مختلف تولید کنندگان تجهیزات تست تولید می شوند تا به تقاضای رو به رشد برای اندازه گیری تمام جنبه های قدرت و عرضه و استفاده از آن بپردازند.

2
پاور متر

مزایای پاور آنالایزر

اگر چه دستیابی به اطلاعات و ابزار اندازه گیری قدرت مبتنی بر اسیلوسکوپ در دسترس کاربران است، اما آنالیزورهای قدرت طراحی شده اند تا اندازه گیری هایی را که برای آزمایش دستگاه هایی تولید، تبدیل و یا مصرف برق مورد نیاز است، ارائه دهند. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل قدرت قادر به بیان دقیق تر پاسخهای مورد نیاز مهندسین به اندازه گیری جنبه های مختلف توان الکتریکی است.

اندازه گیری های آنالیز قدرت:

آنالیزورهای قدرت می توانند پارامترهای مختلفی را اندازه گیری کنند، اما به طور معمول، پاور آنالیزور ها قادر به اندازه گیری پارامترهای شامل: ولتاژ، جریان، قدرت (شامل توان اکتیو و راکتیو/ توان حقیقی و ظاهری/ ضریب توان) اوج، میانگین و پارامترهای RMS، فرکانس، هارمونیک، زاویه فاز و بسیاری از پارامترهای دیگر هستند.

برخی از آنالیزورهای قدرت برای اندازه گیری های برق بالا طراحی شده اند و حتی ممکن است دارای سنسورهای خاص قدرت بالا باشند، در حالیکه دیگر پاور متر ها ممکن است برای اندازه گیری پارامترهای جریان آماده به کار برای وسایل مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

3
پاور متر

پاور متر های نوین

با توجه به کاربرد فراوان این تحلیلگران قدرت، انواع مدرن اغلب دارای قابلیت ثبت اطلاعات (دیتالاگر) هستند. اغلب آنها می توانند داده ها را در cpu از یک تاریخ به بعد ذخیره کرده و روی صفحه نمایش نشان دهند. – صفحه نمایش برخی از آنالیزورهای قدرت می تواند بسیار بزرگ و قادر به ارائه اطلاعات بسیار دقیق باشد.

همچنین معمولا ممکن است داده ها را، اغلب از طریق اترنت یا USB به یک رایانه، منتقل کنید تا تجزیه و تحلیل بیشتر انجام شود.

این دستگاهها به عنوان آنالیز کننده های انرژی و قدرت اغلب می تواند برای نظارت بر تجهیزات در طول مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد، و ممکن است تحت یک host از شرایط مختلف، از قابلیت های ارتباطات داده ها استفاده بسیار خوبی شود.

پاورآنالایزر
پاور متر یا پاورآنالایزر چیست؟

جریان اندازه گیری یک فرایند حیاتی اما ابتدایی است که با استفاده از یک تحلیلگر قدرت استاندارد می تواند با سهولت انجام شود. سیستم های پیشرفته تر سیگنال های الکتریکی را به دست می آورند و محاسبات یکپارچه را برای تجزیه و تحلیل های پیچیده تر انجام می دهند.

همچنین اغلب ممکن است این دستگاهها برای تجزیه و تحلیل قدرت از راه دور کنترل شود. این باعث می شود که ابزار نزدیک به مورد آزمایش قرار گیرد، در حالی که کامپیوتر و مهندس در جای دیگر قرار دارند. این موضوع می تواند در زمانی که یک مورد تحت آزمایش دما یا ارتعاش قرار می گیرد، بسیار مفید باشد.

استفاده در بسیاری از موارد دیگر که توسط متخصص الکترونیک کنترل می شود و همچنین بسیاری از مشخصات مربوط به تجهیزات الکتریکی که سنجش مشکل تری دارند، استفاده از پاورمترها و آنالایزرها را  افزایش می دهد. در کنار این روند، توانایی های آنها نیز برای رفع نیازهای روز افزون افزایش می یابد.

اصول کار تجزیه و تحلیل قدرت:

آنالیزورهای قدرت برای اندازه گیری جریان انرژی در هر دو سیستم متناوب (AC) یا DC جریان (DC) – با ملاحظات متمایز برای اندازه گیری مدار AC استفاده می شود.

تعیین یک دوره زمانی واقعی RMS سیگنال الکتریکی، هر یک از محاسبات بعدی انجام شده توسط ابزار اندازه گیری را برجسته می کند. این اندازه گیری های AC پیچیده است، که در آن میانگین مربع ریشه معمولا به عنوان مقدار DC معادل بیان می شود.

برای تعیین دقیق RMS درست از شکل موج AC، متوسط ​​باید در طول چرخه فرکانس AC محاسبه شود. این به عنوان فرکانس اساسی مدار تعریف شده است. آنالیزورهای قدرت می توانند به صورت دیجیتالی سیگنال های فرکانس را برای ارائه دوره های RMS قابل اطمینان در هنگام تبدیل قدرت تشخیص دهند.

پاور آنالایزرها در انواع مولتی مترهای تابلویی، انرژی میتر ها، هارمونیک آنالایزرها بصورت پرتابل، رومیزی، ریلی، تابلویی و کلمپی و در مدلهای تکفاز و سه فاز قابل دسته بندی و عرضه می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.