معرفی اینورتر inverter

V20

inverter اینورتر یا VARIABLE FREQUENCY  DRIVE که به صورت اختصار (VFD ) یا درایور یا کانورتر فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور نامیده می شود، نوعی کنترل کننده و راه انداز موتور است که برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز ) استفاده می گردد و با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکتروموتور آن را به گردش در می آورد یا آن را راه اندازی میکند. درایور ها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و به طور پیوسته تغییر دهند. تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جویی انرژی هم می گردد.

inverter

اینورتر چگونه کار می کند؟

فرکانس (هرتز) به طور مستقیم با سرعت موتور (RPM ) مرتبط است و این یک قانون است.

به عبارت دیگر، فرکانس بیشتر باعث گردش سریعتر موتور و افزایش RPM می شود.

اگر یک کاربرد نیاز ندارد که موتور در سرعت کامل نامی خود کار کند، اینورتر(VFD ) را می توان جهت کاهش فرکانس و ولتاژ، برای تطبیق با نیازمندی های بار موتور الکتریکی مورد استفاده قرار داد. اگر نیاز به تغییر سرعت در کاربرد خود دارید، اینورتر INVERTER به آسانی با افزایش یا کاهش سرعت موتور می تواند موتور را با این نیاز تطبیق دهد.

علاوه بر آن درایور ها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهند، به طوری که این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است. درایورها می توانند موتور را به طور نرم و کاملا کنترل شده روشن و خاموش نمایند. زمان روشن و خاموش کردن را می توان به دقت تنظیم نمود. این زمان می تواند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانایی درایو در روشن و خاموش کردن نرم، موجب کاهش قابل ملاحظه تنش های مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار می گردد.

انواع inverter

در صنعت و اتوماسیون و ساختمان، برای راه اندازی پمپ ها، فن ها، آسانسور، جرثقیل، نوارهای نقاله، دستگاههای اکسترودر و… از اینورتر استفاده می شود.

اما اینورترها از لحاظ کاربرد دارای انواع مختلف هستند:

مثلا برای پمپ و فن از اینورتر گشتاور متغیر،استفاده می کنند.

برای آسانسور و نوار نقاله و جرثقیل اینورتر گشتاور ثابت را مورد استفاده قرار میدهند.

و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری میکنند .

سوالی اینجا مطرح می شود و آن این است که اینورتر (VFD) چه فرقی با «سافت استارتر (Soft Starter)‌ یا همان راه انداز نرم» دارد؟ جواب این است که سافت استارتر صرفا می‌تواند موتور را راه اندازی نرم نموده و حین راه اندازی، سرعت آن را از سکون به سرعت نهایی برساند. اما تغییر سرعت موتور در حین کار توسط سافت استارتر امکان پذیر نیست. و این مورد را تنها اینورتر میتواند مدیریت کند.

اینورتر به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

اگر فن خنک کننده داخلی اینورتر به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت نیاز تعویض گردد تاثیر به سزایی در افزایش طول عمر اینورتر خواهد داشت.

همچنین باید اینورتر را درمحیط عاری از رطوبت،گرد وخاک وسایر عوامل محیطی مضر قرار داد.

ضمنا هم اینورتر و هم موتور را همیشه اتصال زمین کنید.

انتخاب دیگری وجود ندارد! در غیر اینصورت احتمال وقوع شوک‌های الکتریکی، زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.