ابزار دقیق چیست


ابزار دقیق چیست

ابزاردقیق را تعریف کنید

مهندسی ابزار دقیق (به انگلیسی: Instrumentation engineering) زیر شاخه‌ای از مهندسی کنترل است، که با بهره‌گیری از ابزارهای اندازه‌گیریبه کنترل کمیت‌های فیزیکی می‌پردازد. رشته ابزار دقیق به دلیل وجود سنسورهای الکتریکی با رشته برق و الکترونیک ارتباط بسیار نزدیکی دارد. مهندسی ابزار دقیق بطور گسترده به طراحی و کنترل سیستم‌های صنعتی نظیر سنسورها، ترانسمیترها، دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل کننده‌ها، می‌پردازد.

ابزاردقیق در بسیاری از صنایع تعاریف متفاوتی دارد اما برداشت ما از ابزاردقیق در صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی، شیمیایی، سرامیک و آجر و صنایع پرکاربرد در کشورمان به این صورت است که:  علم و یا تخصصی که از زیر مجموعه های علم کنترل و برق بوده و به بررسی و اندازه گیری پارامترهایی همچون دما ، فشار ، فلو ، سطح سیالات ، مقادیر PH و غلظت گازها می پردازند.کاربرد ابزاردقیق بسیار و بسیار در پروسه های مختلف به چشم می خورد.شناخت سنسورها، ترانسمیترها، دستگاههاو تجهیزات ابزار دقیق و اندازه گیری و کنترل کننده ها  و انتخاب مناسب ترین تجهیزات در پروسه از وظایف مهندسین ابزاردقیق می باشد.

شناخت تمام روشهای اندازه گیری دما ، اندازه گیری فشار ، اندازه گیری فلو ، اندازه گیری سطح سیالات شاید کار بسیار بیهوده ای باشد، زمانی شناخت و بررسی این موارد مهم می شود که هر کدام از روشها برای شرایط مختلف کاربرد دارد.

مهندسی ابزار دقیق  Instrumentation engineering علمی میان رشته‌ای است که با اندازه گیری کمیت‌های فیزیکی فشار، دما، سطح مواد در مخارن و فلو و … و کنترل آنها سرو کار دارد. مهندسی ابزار دقیق به دلیل وجود سنسورهای الکتریکی با رشته مهندسی برق و الکترونیک ارتباط بسیار نزدیکی دارد.

این گرایش بطور گسترده به طراحی و کنترل سیستمهای صنعتی میپردازد. سنسورها، ترانسمیترها، دستگاه های اندازه گیری و کنترل کننده های نوین نقش بسیار پر اهمیتی در این گرایش دارند.

iStock 000019276002Medium

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است که عبارتد از:

1)  اندازگیری

2)  کنترل

3)  محرکها (ادوات خروجی)

این سه مجموعه در کنار هم  مکمل یک سیستمی به نام سیستمهای کنترل اتوماتیک می باشند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرایندی را در یک مجموعه عملیاتی عهده دار است .

۱. اندازه گیرها
پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه گیری می شود. مهمترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می شوند عبارتند از :

اندازه گیری درجه حرارت  measurement of the temperature

اندازه گیری ارتفاع مایعات measurement of the level

اندازه گیری فشار measurement of the pressure

اندازه گیری جریانات سیالات measurement of the flow

2.کنترل کننده ها

بخش دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد . با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد.

با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد. در ادامه پیشرفت علم کامپیوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها صورت می گرفت.
امروزه کنترل کنندهای جدیدتری بنام سیستم کنترل کننده توزیع پذیر(DCS) و کنترل کننده های فازی (FCD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی عهده دار شده اند..

۳.محرکها یا ادوات خروجی
محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرند و متناسب با این سیگنالها عمل می کنند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری می شود. این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند.

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات ابزار دقیق و نیز اتسعلام تجهیزا ابزار دقیق فلوک,کیوریتسو هیوکی و… با ما در تماس باشید.

2 دیدگاه برای “ابزار دقیق چیست

  1. آواتار امیر حسین باقری
    امیر حسین باقری گفته:

    من به تازگی در فروشگاه کنترل با ما لوازم صنعتی را خریداری کردم و بسیار راضی بودم. محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسبی را ارائه می‌دهند و خدمات پس از فروش نیز بسیار حرفه‌ای هستند.

  2. آواتار امیر حسین باقری
    امیر حسین باقری گفته:

    من به تازگی در فروشگاه کنترل با ما لوازم صنعتی را خریداری کردم و بسیار راضی بودم. محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسبی را ارائه می‌دهند و خدمات پس از فروش نیز بسیار حرفه‌ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.